You are currently browsing the daily archive for 23 juni 2018.

Så var det dags igen, för sommarens höjdpunkt. Träningstävling under lättsamma former med Geysirgänget, och ”vi utbölingar” får delta. Även denna gång startar vi upp med ”ny” häst. Funi är ju född hos oss, men eftersom vi jobbar jämt hinner man ju nätt och jämnt med att hålla igång två hästar. Nu ska då, förhoppningsvis, både Óskadis och Ófeig inleda sina nya karriärer som fölmamma, och då blev det Funis tur att bli min ridhäst nummer 1. I alla fall tills han blir såld, och då passar det bra att han får lite tävlingsrutin. Första gången gjorde han riktigt bra ifrån sig, och denna gång ännu bättre. Eftersom det var Smáligrenar i paddocken, red vi bara fram lite på ängen då det var T7 som första gren. Han var strax med på noterna och trots att han var lite tveksam till den närgångna läktarpubliken på första kortsidan lärde han sig direkt och kändes nöjd och glad. Tempot och formen var lite ojämnt, men det bjuder vi på. Han hade energi och utstrålning och börjar samla sig fint i tölten. 5 resp 5,5 är jag mer än nöjd med under dessa förutsättningar nybörjare som han är. Han slutade som 3:a (av 13).

Det var bara en liten stunds väntan tills nästa start, som var V5 (fyrgång utan ökad tölt) och då passade vi på att hälsa på brossan Nói, som gjorde tävlingsdebut med sin Evelina. Så flott, fin och energisk i sina gångarter. Det blev ett kärt återseende.

Syskonkärlek! Min bror och jag, vi har kramats av samma mamma🎶

Barndomsvän till båda var ju Oddie, som även han var där och gjorde riktigt bra ifrån sig tillsammans med Rebecca. Kul att få se dem flyta fram på banan. Galoppen var helt magisk. Wow!

Så vart det vår tur igen. Vi tog det hela som träning, och hade varken travat eller galopperat denna kväll. Men det ordnar sig säkert. 😂 Funi gör alltid sitt bästa och har ännu aldrig fattat fel galopp. 😇 Det gjorde han inte nu heller och käre vänner, han fick en 6a för både galopp och tölt. Nu vet ju jag att domaren inte har ögon i nacken och att han inte höll samma klass hela tiden. Men, potentialen finns, och han ska bli riktigt bra innan vi är färdiga. Vi hade en intresserad spekulant från norra Sverige, som verkligen gillade honom, men som hittade ett sto, antagligen på närmre håll. Men jag är inte så ledsen för det. Shit, vad vi ska träna nu! 😋

En 2a-placering (av 12 deltagare) på 5,60. Då tappade han ändå traven, som är hans bästa gångart, ett par steg mitt på långsidan. 😅 Så här glad blir man av denna häst!

Älskade häst, så rolig att rida!😍

Ha, undrar om det kan gå att få med en filmsnutt!

Eftersom ingen frågar om min åsikt (förrän möjligen efteråt!), så håller jag käften utåt, om vad jag tycker och tänker. Man måste ju inte hålla med, när man inte gör det, och inte berömma saker man inte tycker är bra. Jag har väldigt svårt att hyckla, en svaghet hos mig. Men, jag kommer inte att dra mig för att säga ”Vad var det jag sa!”, sedan när det skiter sig!

Några som är glada och nöjda i alla fall. Tekla äntligen tillbaka i flocken i sommarhagen. Och så Andvari, förståss, som får spendera sommaren tillsammans med Ófeig.

Trevlig midsommar! 🐝

(Man får glädjas medans det varar, för nu vänder det!)

juni 2018
M T O T F L S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Kontakta oss

Gåvetorps Islandshästar
Torrarp 1118 Gåvetorp
280 20 Bjärnum

0451-261 62
0733-40 50 80

gavetorp@
gavetorpsislandshastar.se

www.gavetorpsislandshastar.se

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör som 1 annan, prenumerera du med.